BERETNINGEN om snart 100 år gamle M/S VITO ( NHKV - OUTA ) |
79 brt. 35 nrt. 120 tdw. Skroglængde: 72,2 fod. Største bredde: 17,8 fod. Dybde: 6,4 fod. ( 22 x 5,4 x 2) Bygget i stål, Kroese, Hoogezand,NL. af Hans Peter Warming / Claus Ellehauge |
|
1907.Nov . | |||
Skibet bygges hos Hendrik Kroese,
Hoogezand Holland. |
|||
1929.29.06. | |||
Auktion København. |
|||
1929. 22. 07. | |||
NU : FREJA af Stubbekøbing. ( NHKV.) Ejes af partrederiet Andersen & Andersen. ( Kornhandler Lars A. Stubbekøbing / Skipper Henrik Carl A. Nykøbing Falster. Maskine: 2 cyl. 2 takt Eckernførde diesel, bygget hos Karl Rohben, Eckernförde1925 og installeret samme år. Monteret med dobbelt brændstofpumpe, dobbelt kølevandspumpe samt lænsepumpe. Ingen Styrehus. |
|||
1932. 22. 03. | |||
NU FREJA af Faaborg. Reder er Skibsfører Carlo Hans Christian Andersen. Bøjden. Skipper Andersen er ikke imponeret af motor-kraften; men opdager – tilfældig - at den yder mere, når den får en pøs vand i indsugningen |
|||
1935. 07. 10. | |||
Den gamle motor er udskiftet med en
Vølund 2 cyl. 2 takt. 70 hk. Arbejdet er udført hos H.C. Christensen Marstal. På prøveturen opnåes en fart af 6,9 knob. |
|||
19 37. 17 09. | |||
Storlugen er forlænget 1,8 meter agterover, ny
skærstok. Mesanmast løftes |
|||
1941. 17. 03. | |||
Solgt til København. |
|||
1944. 10. 11. | |||
MINESPRÆNGT ca 4,5 sømil syd for Kalveboderne. På rejse fra København til Fakse Ladeplads i ballast.Gående for sejl og motor. Eksplosionen indtræffer kl ca. 0930. Besætningen - 3 mand - redder sig i den stærkt havarerede skibsjolle op på redningsflåden. FREJA.synker kl. 09.43. Et tililende fartøj optager det sårede og forkomne mandskab. Disse bliver senere landsat i Køge. Søforhør afholdes i København den 14. 11. 1944. |
|||
1945. 11. 09. | |||
Bjærget. Vraget ligger nu hos Sydhavnsværftet København. Der er udarbejdet en rapport over de omfattende skader og skibet er midlertidigt tætnet. Hvem bjærgede skibet ? |
|||
1945. 29. 09. | |||
Udslettet af skibsregister som forlist |
|||
1945. dato ? | |||
Solgt til Alnor ved Egernsund. Køber er Carl Jørgen Jacob Ohlsen i Alnor. "Calli" Ohlsen der vil have sit eget skib, har tidligere haft et andet fartøj sammen med en broder. Gennem den lokale skibsmægler, i Egernsund, købes vraget af FREJA gennem Københavns Skibssalgsbureau . Bugseringen til Egernsund foretages af skibsfører Ejner Brusgaard med jagten THYRA af Odense. Denne rejse er beskrevet i bogen: FREM, FREJDIG og FRIHED v. E. Brusgaard, 2003. |
|||
1945. 01. 12. | |||
Ankommer til skibsværft TOFT v, fam. Weiss. Dato for ankomst er lidt usikker, enten er det i slutningen af november eller en af de første dage i december. På værftet starter genopbygningen, der skiftes plader i bunden, der er trykket i begge sider. Nogle mener at der kan være tale om at to miner er eksploderet under skibet. Der bygges nyt styrehus - foran skippers kahyt/ ruf. Agterude genopføres det første styrehus nu som kabys. I styrbord side af dette "hus" indrettes et lille das. Skipper arbejder selv flittigt med, der renses op overalt, rengøres og males m.m. På et tidspunkt er man klar til at installere " NY" motor, dette gøres hos " Kanon Madsen " i Egernsund. Madsen monterer en af tyskerne efterladt DEUTZ diesel. Maskinkraften angives til 90 hk./4 takt. årg. 1941. |
|||
1946. 08. 08. | |||
Galeasen i fart som VITO af Graasten. Calli ønskede, at skibet skulle hedde DAGNY efter hans Hustru, men dette navn var ikke ledigt. Det blev VITO i stedet: " det er jo vi-to der skal sejle skibet ! ". Det gjorde så de to frem til 1950. Skrogfarven er nu SORT med HVIDE kiler for og agter. Omkring 1949 svejses en 28 cm. dyb køl på, så sidesværdene kan fjernes. Der er ingen elektricitet ombord.( oplyst af Jørgen Paulsen. Kolding .) |
|||
1950. 28. 08. | |||
VITO af Bandholm. |
|||
1958. 21. 11. | |||
Solgt til Horsens. Nu ELISABETH af Horsens Den ny reder, dykker Erik Høj Hansen, Stensballe, bygger sit skib om til STENFISKESKIB / dykkerskib. ( StF1609 ) Skibet udrustes bl.a. med en stor kompressor, for luft til dykker samt værktøj. Arbejdet udføres i Ballen, Samsø. En af de første opgaver ELISABETH bliver beskæftiget med er havnebyggeri i Rødby. Fartøjet er meget velegnet til den nye beskæftigelse bl.a. grundet den flade bund og ringe dybgang. Når vinden er rigtig "listes" ud af havnen for sejl ved solopgang. På denne måde vækkede man ikke kollegaerne og fik herved et forspring i dagens arbejde. ( Fortalt af Høj junior.) |
|||
1960. oktober. | |||
Ny maskine 135 hk. Scania Vabis. Denne monteres i Sverige. Under opholdet i Sverige - - skiftes skrogfarven fra GRØN til BLÅ, efter ønske fra Fru Høj. ( Fortalt af Henning Strand Thomsen, Grenaa, som sejlede med skibet i denne periode.) Høj arbejder med skibet i danske og svenske farvande med stor succes, han bestiller således en nybygning til afløsning for ELISABETH |
|||
1968. 25. 06. | |||
Solgt til Nørresundby. Nu ANNA af Nørresundby. Den ny ejer er skibsfører Ejvind Bruun Clausen, Vestbjerg. Skibet forbliver stenfiskeskib. ANNA er aktiv på Limfjorden, men arbejder også andre steder. Omkring 1982 dør Ejvind, og skibet overgår til enken Fru Anna Clausen, der driver forretningen videre med hjælp fra sin søn OLE B. Clausen. Ole har også været om bord i faderens tid, og kender således skib og arbejde. I august måned 1986 registreres Ole Bruun Clausen som ejer. Anna og Ole arbejder støt videre, i 1993 overføres ANNA til et Aps, i 1998 flyttes til DIS, i 1999 er skibet ejet af Ole´ hustru Else. Omkring dette tidspunkt oplægges Anna, Efter mere end 30 års arbejde hos familien Clausen, Vestbjerg. Oplægningen skyldes, at Peter Madsen rederi, der hidtil har beskæftiget ANNA åbenbart ikke længere kan finde arbejde til " fremmede skibe." Ole bliver derfor fører af GRY MADSEN. Den 4. april 2000. " sælger fru Else skibet tilbage til Ole´ Aps. |
|||
2000. 26. 04. | |||
Nyt navn HERLUF af Ringkøbing. Ny ejer er Klaus Hove Nielsen, Ringkøbing. Klaus opkalder skibet efter sin morfar, entreprenør Herluf Hove, Hals. " HERLUF" sættes i fart, og arbejder bl.a med møllebyggeri i Øresund. Det kniber efterhånden med vedligeholdelsen, og muligvis også med at finde beskæftigelse ?. Fartøjet oplægges i Aalborg -Al vedligehold er ophørt og HERLUF sættes til salg, således henligger skibet i det meste af 2002-03. Forsikringen samt Ålborg havn ønsker efterhånden ikke længere at have noget med Herluf at gøre! |
|||
2003. 19. 10. | |||
Solgt ! Tilbage til Flensborg Fjord. Efter lang tids forhandling køber Hans Peter Warming skibet , der forsejles/bugseres til Gråsten. Ankom her d. 24. 10. kl 10.00. |
|||
2003. 20. 11. | |||
nu igen VITO af Graasten. Efter ca. 53 år er " DEN GAMLE DAME " vendt hjem. Hans Peter håber, at det vil være muligt at bevare Vito som et sejlende VETERANSKIB - til minde om tiden, hvor Egernsund og Gråsten havde en hel flåde af disse småskibe. Grundet de mange teglværker i området, og den gode beliggenhed i forhold til bl.a. Flensborg opstod tidligt en tradition for søfart." VITO " er en vigtig del af denne tradition / historie, og bør derfor bevares for eftertiden. Dette bør varetages af en lokal forening, et skibslaug, således at skibet vil blive et aktiv for Fjordegnen. |
|||
2004. juni. | |||
" VITO " erklæres BEVARINGSVÆRDIG. Skibsbevaringsfonden har besigtiget fartøjet, og udtaler at VITO ført tilbage til fragtskib anno 1950 vil være yderst interessant. Erklæring er udstedt. VITO losser ved egen kraft sin sidste last, det er sten & grus fra sidste job. Mesanmasten, en antennemast af jern, fjernes og "bygninger" agter overdækkes for at holde disse tørre. |
|||
2005. | |||
Tiltrods for god omtale i lokale aviser m.m. er der
tilsyneladende ikke stor interesse lokalt. Vito ligger oplagt, maskinen startes lejlighedsvis og der ryddes op i grej under dæk m.v. Tirsdag d. 7. juli blev der afholdt møde på Museet på Sønderborg Slot vedrørende skibets fremtid, der var fint fremmøde, og der blev nedsat en lille gruppe/udvalg, der vil arbejde for at oprette en forening eller lign, til bevarelse/ drift af VITO. Samtidig blev det nævnt at der i Aabenraa arbejdes på at etablere et Veteranskibsværft for stålskibe, og at man her er meget positive overfor VITO. Dette kunne være løsningen på istandsættelse af fartøjet. hpw/ed. c |
|||
VITO ved Skibsværftet Toft 1 1949 |
|||
P.S. Claus Ellehauge har udgivet bogen: "Skibe fra Egernsund & Gråsten" hvor han b. la. fortæller om "Vito" og mange andre skibe fra Egernsund og Gråsten. En spændende bog for alle skibsintresserede. 15-03-2006 Hans Peter Warming telefon: 32584540 / 40584040 Claus Ellehauge |
|||